Je Doelgroep

Veel zelfstandig professionals kiezen niet voor een doelgroep. Het lijkt slimmer om 'voor iedereen' van waarde te zijn en een boodschap breed uit te zenden. Het effect is echter dat niemand zich echt aangesproken voelt.

Kiezen, gekozen worden

Durf te kiezen

Als jij precies weet waarmee je waarde toevoegt, een ander rijk kunt maken, is het een kleine stap om het bijbehorende probleem van je klant te omschrijven. Wat mist je klant als jij er niet zou zijn? Wat van jou, maakt dat jouw klant weer stappen kan zetten? Als je dat heel scherp hebt, wordt ook je doelgroep scherp. Als je daarna durft te kiezen in je communicatie, gaan mensen jou associëren met jouw doelgroep.

In een grijs verleden studeerde ik af als marktonderzoeker. Onderzoeken en meten, is héél belangrijk en levert altijd waardevolle informatie op. Maar begin met de eenvoudige en belangrijkste stap. Stel vragen aan je eigen klanten en zoek je ideale klant op. Ze geven je graag tips en je leert ook steeds beter, hoe mensen je zien, wat het imago is van jouw bedrijf.

Een Concurrent is niet hetzelfde als een goed voorbeeld

Het is ook razend interessant om te onderzoeken hoe je concurrent het doet. Laat je niet verleiden om precies hetzelfde te doen, als je ziet dat een ander daarmee succes heeft. Jij bent niet die ander. Het is wel goed om te weten 'waar in de weide de koeien grazen'. Zo ken je beter 'de plek waar nog vers gras staat'. Positioneren, zo je wilt.