Ervaring Merk in beeld - module 1, 2 en nabespreking


Interview met Ronald Korsten
Fysiotherapiepraktijk Korsten

Op LinkedIn schreef je een mooie tekst, Ronald: ‘Hey Lian, nog bedankt voor je uitstekende begeleiding bij het in kaart brengen van mijn why, how en what! Heel verhelderend om hier eens bij stil te staan en te gebruiken bij mijn business-uitdagingen. Door de focus die je aanbrengt, kan ik mijn visie nu veel beter verwoorden. Aanrader voor eenieder die zijn/haar strategie wil aanscherpen!’

Zou je dat nog verder kunnen toelichten?

Het traject Merk in Beeld heeft me vooral inzicht gegeven. Een heleboel dingen wist ik wel, maar nu is het goed op een rij gezet. Ik kan er nu echt iets mee doen. Dat ontbrak er nog aan. Ik heb nu meer duidelijkheid welke stappen ik kan gaan zetten.

Strategische beslissingen wil ik dicht bij mezelf houden. Intern heb ik er al over gesproken. Nu heb ik goed in beeld wat ik wel belangrijk vind en waar ik aandacht aan wil schenken. Volgende week hebben we weer kwartaaloverleg en bespreken we de strategiepunten. De punten moeten bij onze praktijk passen én ze moeten bij mij passen. Als er een vraag komt voor iets specifieks van personeel of van buiten, kunnen we zo snel beoordelen of het past bij onze praktijk.

De praktijk is natuurlijk meer dan ik alleen. Het gaat dus niet zonder meer op de manier waarop ik het wil. Als je focus hebt, kun je wel beter de beweegredenen toetsen. Ik heb mijn medewerkers ook gekozen op eigenschappen die nu terugkwamen in de Merkscan. Karakter vind ik belangrijker dan CV. Ik verwacht dus ook dat we met de grote lijn wel tot elkaar komen.

Verder vond ik de sessies prettig als een moment van bezinning. Even stilstaan bij jezelf. Boven jezelf uitstijgen en uit de waan van de dag. Waar sta ik voor en waar ga ik voor. Dat brengt een bepaalde rust.


Omschrijf eens het WAT van Merk in beeld

Aan je Merk in beeld gaat eigenlijk iets vooraf. Je moet eerst goed in de gaten hebben wat jouw diepere drijfveren zijn. Dat is wat jij doet, jij brengt iemands diepste drijfveren boven. Je laat zien dat het bedrijf dat je leidt ook echt past bij jezelf.

De eerste module, de Merkscan, is vooral verzamelen. Bij de tweede module, de Roadmap voor contentmarketing, wordt duidelijker wat conclusies zijn. De eerste twee modules zijn dicht bij mezelf, de derde is meer jouw beleving en advies. De rode draad wordt met elke module duidelijker. Ik vond de omschrijving die je had gemaakt naar aanleiding van de Merkscan vooral prettig. Daarin lees je de richting. De stap naar marketing is voor mij moeilijker. Je zou in de derde sessie daar concreter wat mee kunnen doen.


Hoe heb je het geheel beleefd en mijn begeleiding ervaren?

Gewoon goed! Je hebt een goed luisterend oor. De informatie die ik je geef, blijft hangen en komt ook terug. Je werkt heel gericht. Ik houd van focus en dat vind ik bij jou ook terug. Als ik de breedte in dreig te gaan, stuur je bij. Ik heb geen moment het idee gehad van ‘waar gaan we naartoe’ of verwarring ervaren. Je geeft duidelijk aan welke kant je op wilt. Ook goed dat je voorbeelden geeft van anderen. Dat werkt als reflectie en je wordt er sterker van als je weet welke dingen je zelf net anders doet.


Wat denk je dat mij drijft?

Nou je bent natuurlijk hartstikke nieuwsgierig. Ik vind dat negatief klinken, maar ik bedoel het positief. Je wilt weten wat mensen beweegt en je wilt hen helpen daar beter in te bewegen. Je bent dienstverlenend, helpend en ondersteunend. Als iemand echt iets vertelt, doe je er ook iets mee.

Verder vind je volgens mij vooral de puzzel leuk. Het lijkt een soort woordzoeker. Een heleboel woorden, jij streept weg en dan blijft het belangrijkste over.

Wat het oplevert in de zin van uitstraling weet ik nog niet, dat moet nu gaan gebeuren. Ik word er wel in bevestigd dat we op de goede weg zijn, dat het echt ons ding is, de manier waarop we bezig zijn.


Zou je de zin aan kunnen vullen: Merk Op …

Opmerkelijke diepgang!
En... er zit ook zeker iets van verrassing en vernieuwing bij.


Heb je nog een aanvullend idee?

Een terugkomdag zou interessant zijn. Het risico bestaat immers dat het toch blijft liggen. Het werkt inspirerend denk ik om te horen hoe anderen ermee om zijn gegaan. Je krijgt ideeën wat je er nog meer mee kan. Je zou het pitch-achtig kunnen doen. Bovendien is het interessant voor je netwerk.


Bedankt Ronald en veel succes!