Ervaring Merk in beeld - module 1, 2 en 3


Interview met Dick van Goch
Divago - Zaken doen in Frankrijk


Wat heeft het programma Merk in Beeld je gebracht, Dick?

Het gestructureerder brengen van het geheel, dat is het belangrijkste. Een klant benaderen doe ik nu veel meer volgens een soort stappenplan, wat zo logisch is dat ik het eigenlijk automatisch toepas. De rode draad 'hoe mijn klant rijk wordt', bijvoorbeeld, daarvan gebruikte ik de eerste, maar de rest vergat ik vaak.

Een hele grote bijvangst is de manier waarop je mijn sterke kanten in beeld hebt gebracht. Mij werd een spiegel voorgehouden. Ja, ik doe mijn werk op een bepaalde manier. Zo gaat het me goed af en gaat het lekker, maar ik had nooit bedacht om juist op dat stuk de nadruk te leggen, omdat ik dat anders doe dan anderen. Dat is een enorme troef
.

Ik sla met mijn bedrijf nu een nieuwe weg in. Prettig om meteen een scherpe focus te hebben.
Voor de business heb ik de 'hoofdroute' in beeld en voor de interessante ervaringen ga ik een 'roadtrip maken over de zijwegen'.

Hoe vond je de aanpak van Merk in Beeld?

Ik vond jouw aanpak heel verrassend. Het gestructureerde daarin beviel me zeer. Het leek bij aanvang heel open en het kon naar mijn idee alle kanten op. De tweede keer werd het concreet. Ik was blij verrast toen het de derde keer allemaal op 2 kantjes werd samengevat.

Vaak begint een training of cursus met: 'Hoe het niet moet...'. De nadruk ligt op het negatieve en je krijgt dan te horen hoe je het anders moet gaan aanpakken. Hier wordt uitgegaan van je kracht en hoe je die nog beter kunt inzetten, dus vanuit de positieve kant. Dat werkt, omdat het veel gemakkelijker is toe te passen.


Heb je een idee wat mij drijft?

Ik denk dat jouw beloning is als mensen zelf de toegevoegde waarde zien, maar vooral als ze er iets mee gaan doen. Dat ze in de gaten hebben wat hun eigen USP is: "Verrek, daar moet ik de nadruk op leggen".

Zou je de zin aan kunnen vullen: Merk Op …

'...daar word je wijzer van', ofwel je leert jezelf beter kennen en je komt er met een concrete klantbenadering uit.

Heb je nog een aanvullende opmerking?

Het is wat tegenstrijdig. Jij wilt natuurlijk dat iedereen precies weet wat het hen oplevert als ze een traject ingaan met jou, maar hoe meer je er open minded in gaat, hoe groter de verrassing wat eruit komt.

Bonne affaire en France, Dick!
(....laat dat Frans maar beter aan jou over ;)