marketingsucces

Opmerkelijke methode

Je klant meenemen in 'de route'

Een methode helpt je om jouw bijzondere product uit te leggen en je klant mee te nemen in de route. Het gaat erom dat je iets hebt wat als drager dient voor je marketing. Het kan inderdaad een methode zijn of een werkmethodiek, maar evengoed een stijl, een model of programma. Wanneer je weet op welke manier jij werkt en waar jij oog voor hebt, sluit je daarop aan met een 'Opmerkelijke Methode'.

Metetaforen laten mensen zelf denken

Er zijn allerlei ingrediënten die maken dat een methode krachtig werkt voor jouw communicatie. Het werkt heel goed wanneer je een metafoor kunt gebruiken om je methode te duiden. Metaforen werken heel sterk in communicatie. Een metafoor is een brug tussen het bewuste en het onbewuste. Het is een hulpmiddel dat gebruikt wordt om iemand zelf oplossingen te laten vinden bij problemen. Hoe meer je mensen zelf het antwoord laat bedenken, zelf laat voorspellen, hoe beter het binnenkomt en hoe beter mensen onthouden. Mooi als je op die manier kunt inspelen op behoefte van mensen.

De kracht van volgtijdelijkheid

Een programma of een stappenplan werkt heel sterk omdat je gebruik maakt van volgtijdelijkheid, waardoor je maximaal gebruik maakt van positief programmeren van iemands onbewuste. Je hersens zijn dol op oorzaak en gevolg. Mensen doen niet graag ‘zo maar wat’ en willen graag weten dat het ergens toe dient. Dus, wanneer je eerst dit doet en daarna dat, dan bereik je dat.

Meerdere zintuigen spreken

Je verhaal in tekst overbrengen, dat kan zeker. Maar hoe meer zintuigen de ander moet inzetten bij je communicatie hoe beter het beklijft. Dus hoe meer je mensen het zelf kunt laten ervaren hoe beter.

Rapport maken

Hoe krijg je aandacht bij je klant? Is er een manier om hen even ‘stil te laten staan’ bij je boodschap? Een krachtige slogan kan helpen of een statement. Of een vervreemdend beeld, waardoor de hersenen even in verwarring worden gebracht en daarna heel ‘vatbaar’ zijn voor jouw boodschap. Wanneer je dit verwerkt in je Opmerkelijke Methode werkt dit heel krachtig.

Congruent

Bovenal moet je Opmerkelijke Methode bij jou passen, bij jou speciale manier van werken. Vooral het stuk waarbij jij 'zonder nadenken' je klant verder brengt is het belangrijkste hierin. Wanneer de ander naadloos aanvoelt dat dit precies is wat bij jóu past, jouw aanpak congruent is met jouzelf, weet je klant precies waarom die bij jou moet zijn.